Na czym polega praca pedagoga szkolnego?
Najogólniej można powiedzieć, że celem pracy pedagoga szkolnego jest uzupełnianie, rozszerzanie i pogłębianie działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej nauczycieli. Pedagog jest koordynatorem w środowisku szkolnym oraz łącznikiem między uczniami, rodzicami, nauczycielami i innymi instytucjami opiekuńczo-wychowawczymi w rejonie swojego działania.
Główną formą pracy pedagoga szkolnego jest poradnictwo. Dotyczy ono nauczycieli, dzieci i rodziców. Polega na pomocy w rozwiązywaniu aktualnych problemów powstających w codziennej pracy szkoły.
Zadania szczegółowe wynikają ze specyfiki szkoły oraz środowiska, z jakiego wywodzą się uczniowie.
Pedagog mający w ręku duży wachlarz możliwości działań potrafi rozwiązać niejeden trudny problem. Mając dobre kontakty z instytucjami pomocy społecznej, poradniami psychologicznymi i terapeutycznymi oraz kuratorami sądowymi może pomagać w rozwiązywaniu nawet najbardziej skrywanych problemów rodzinnych uczniów w celu likwidowania przyczyn niepowodzeń szkolnych.
Błędnym jest stwierdzenie, że pedagoga w szkole znają tylko łobuzy. Pedagog jest potrzebny wszystkim dzieciom tym, które należą do grupy tzw. „pewniaków” i tych, które są „szarymi myszkami”. Pomocny jest wszystkim nauczycielom w rozwiązywaniu różnych problemów wychowawczych.
Pamiętać należy, że nie jest jednak cudotwórcą i wielu spraw nie rozwiąże bez współpracy ze strony innych nauczycieli, dyrekcji i rodziców.
Obecnie najważniejszym dokumentem mówiącym o pracy pedagoga szkolnego jest Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Zgodnie z rozporządzeniem do zadań pedagoga należy w szczególności:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;
- określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
- organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
- podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach, w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli;
- wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach;
- planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu, w przypadku, gdy w szkole nie jest zatrudniony doradca zawodowy;
- działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
GODZINY PRACY PEDAGOGA W ROKU SZKOLNYM 2014/2015
mgr Magdalena Cybulska
PONIEDZIAŁEK | 8:00 – 11:00 |
WTOREK | 11:50 – 12:50 |
ŚRODA | – |
CZWARTEK | 10:45 – 13:45 |
PIĄTEK | 8:00 -12:30 |
TU OTRZYMASZ POMOC:
RZECZNIK PRAW DZIECKA
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO PEDAGOGICZNA W KOŃSKICH
ul. Krakowska 38, 26-200 Końskie,
województwo Świętokrzyskie
tel. 41 372 34 00
MIEJSKO GMINNY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ
ul. Armii Krajowej 22
26-200 Końskie
tel. 41-372-79-20
PORADNIA ODWYKOWA – PORADNIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO
Medycyna i zdrowie / Uzależnienia, nałogi
ul. Gimnazjalna 41b
26-200 Końskie
Tel. 41 390 22 25
KOMENDA POWIATOWA POLICJI
W KOŃSKICH
ul. Łazienna 12
26-200 Końskie
tel: 41 39 00 206
TELEFONY ZAUFANIA:
BIERZEMY UDZIAŁ W PROGRAMIE
PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ
Uczniowie kl. IV – VI wzięli udział w warsztatach pt.Współczesne uzależnienia młodzieży, ich wpływ na zachowanie i sposoby radzenia sobie z nimi.
Warsztaty profilaktyczne z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom wśród dzieci i młodzieży mają na celu uświadomienie ryzyka oraz szkodliwości związanej ze stosowaniem środków psychoaktywnych. Głównym założeniem interaktywnych spotkań profilaktycznych jest wspieranie ucznia w procesie poszukiwania wzorców i wartości, określaniu swoich słabych i mocnych stron oraz wypracowaniu postaw asertywnych. Zajęcia kompleksowo łączą wiedzę teoretyczną z działaniami praktycznymi, które stymulują prawidłowy rozwój oraz wpływają na postrzeganie rzeczywistości przez uczniów.
PREZENTACJE:
palenie – zdrowotne skutki palenia-dla nauczycieli